Termenul „tele-muncă” se referă la activitatea desfășurată de persoanele care lucrează de la distanță. Există destul de multe concepții preconcepute privind tele-munca. Ele au influență asupra implementării, asupra succesului acestei activități și aranjamentelor de lucru.
Tele-munca poate fi considerată:
– un beneficiu: telemunca este un avantaj special oferit de diferite companii angajaților lor.
– un nou mod de lucru: telemunca este activitatea pe care cineva o desfășoară, nu locul unde cineva merge.
– un privilegiu care permite angajaților să se ocupe și de responsabilitățile casnice, cum ar fi îngrijirea copiilor și casei.
Unii angajați pot avea un sentiment de nesiguranță în privința locului de muncă atunci când lucrează de acasă, fiindcă nu pot fi siguri cu privire la activitatea desfășurată. Această nesiguranță poate fi apărea din cauza temerilor de pierdere a locului de muncă.
Angajați din întreaga lume admit că simt că datorează ceva companiei întrucât le permite să aibă un program flexibil și să lucreze de acasă sau din orice altă parte.
Mulți dintre cei care lucrează de la distanță admit că se simt vinovați atunci când lucrează astfel fiindcă iau pauze pe care la birou nu le-ar lua.
Din acest motiv, studiile indică că cei care lucrează de la distanță lucrează mai multe ore decât la birou. Unele studii au indicat că unii americani care lucrează între 50 și 75 de ore pe săptămână și unii europeni lucrează mai mult de 10 ore extra pe săptămână.
Acest lucru ar putea avea diverse implicații în ceea ce relația dintre angajat, companie, statutul angajatului și securitatea muncii.
Este interesant faptul că mulți angajați se pare că ar fi de acord cu un salariu mai mic dacă ar crește flexibilitatea la locul de muncă și oportunitatea lucreze de la distanță ocazional sau în mod constant. Ca și comoditate și acceptarea modului de lucru de „oriunde, oricând” crește. Companiile care încă nu pot oferi salarii mai competitive pot atrage și păstra angajați talentați prin oferirea unui program de lucru flexibil, cum este telemunca.
O altă perspectivă asupra tele-muncii evidențiază problema calității muncii, timpului de desfășurare a acesteia și securității muncii. Munca, indiferent unde se realizează trebuie să se facă în timpul standard de lucru și în siguranță.
De aceea, este foarte important ca atât angajații, cât și angajatorii să fie instruiți cu privire la securitatea muncii și la impactul pe care aceasta o poate avea asupra bunei desfășurări a activității.
Securitatea muncii poate oferi avantaje angajaților și angajatorilor în termeni de recrutare, satisfacție și productivitate. Companiile care optează pentru tele-muncă au obligația de a ține cont de aceste perspective.
În România, legea 319/2006 este cea care reglementează obligațiile angajatorului față de angajat în ceea ce privește securitatea și sănătatea muncii.
În art. 6, alin1 se stipulează obligația angajatorului de a asigura securitatea lucrătorilor săi.
Potrivit legii, angajatul la domiciliu trebuie să aibă aceleași drepturi ca și unul obișnuit, în ceea ce privește SSM. De asemenea, trebuie să i se asigure aceeași protecție în muncă.
Din acest motiv, EURAMIS CONSULTING, firma care prestează servicii de protecția muncii București, securitate și sănătate în muncă a elaborat o platformă e-learning de instruire și testare a salariaților la domiciliu.
Pentru mai multe informații despre această platformă și pentru a înțelege mai bine relației dintre tele-muncă și securitatea muncii, pot fi contactați reprezentații Euramis.